Finland för mig är:

  • God korv
  • Otroligt långa och svåruttalade ord 
  • Gult toalettpapper
  • Minttu 
  • Spelmaskiner lite överallt, speciellt i matvaruaffärer och på bensinmackar
  • Hur god (och billig) glass som helst
  • Smått konstig (men ibland bra) musik
  • Lakrits
  • Salmiakki shots
  • Karaoke på finska (oftast tango)
  • Knäppa meningar så som: Koko kokko ko? och Kukka, joka kukki, on kukkiva kukka
  • Sips och Raffel av Taffel :)
  • Atria, Valio, Ingman, Pingviini, Panda

Kan inte komma på mer just nu, men måste säga att jag älskar det här landet. Kan inte säga varför, men får en skön känsla i kroppen när jag är här. Skulle nog mycket väl kunna tänka mig att bo här i framtiden, bara jag skulle kunna bemästra det här svåra språket!! Fattar inte att det inte fastnar, fast å andra sidan, med så långa ord och så många olika ändelser till orden kanske det inte är så konstigt.

Dagens finskalektion slutade med ordningstal. Borde väl inte vara så svårt tänker man då. Oj vad fel man kan ha!! Här kommer ett exempel:
Hän tuli kilpailussa kahdenneksikummenenneksiseitsemänneksi.

Han blev tjugosjua i tävlingen  / Han kom på tjugosjunde plats i tvälingen

Japp, inte lätt inte. Finska tal är ganska enkelt uppbygda. Tex 27 är ungefär två tionde sju. Varje siffra i kombinationen måste sedan få samma ändelse i ordningstal. Inte konstigt att orden blir långa. Tänk bara om man hade kommit på 1127e plats!! Oh, orkar inte ens tänka på vad det blir!! Hmm, kanske ska skriva ut det nån dag när jag har tråkigt :) (om jag ens kan komma på det)


Kommentarer
Postat av: louise

Go ida! du är så duktig! snart kommer du hem:) massa kramar

2008-02-27 @ 08:32:31
URL: http://sessanlouise.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0